
  

On the Record: Civil Society in Kosovo – Rebuilding After the War 
 
Issue 10: Media War, August 28, 2000 
 
Contents 
 

• From the AP Editorial Desk  
• Media Showdown Shakes UN’s Relationship with Civil Society  

 
From the AP Editorial Desk by Iain Guest  
 
In this issue, we report on the extraordinary confrontation taking place between the U.N. Mission 
in Kosovo (UNMIK) and the media. It has enormous implications for the two main questions 
asked in this series: how is civil society contributing toward Kosovo's reconstruction, and 
whether international aid is enhancing or undermining that contribution. 
 
At this moment, it is not a reassuring picture. Recently, in a show of toughness, UNMIK closed 
down one of Kosovo's daily newspapers for "outing" suspected Serb war criminals. One of those 
named was subsequently murdered. In another disciplinary measure, UNMIK has also shut down 
the main media building because the tenants failed to pay electricity bills. (UNMIK denies that 
this has anything to do with it.  Instead they cite the dangers of the wiring in the building.) It has 
issued tough new regulations aimed at ensuring responsibility in the media. 
 
The dispute has placed another roadblock on the path to peace in Kosovo and created another 
major irritant in the relationship between UNMIK and civil society. But there are also bigger 
issues at stake. Does the media have the right to publish and be damned -- or should it exercise 
restraint in the interests of society? 
 
That question preoccupies countries that are much more stable than Kosovo. Just recently in 
Great Britain, a tabloid newspaper published the names and photos of alleged pedophiles. As a 
result, several innocent people have been attacked by bands of vigilantes and one person has 
committed suicide. This is particularly disturbing because the tabloid in question normally 
attracts readers by publishing pornography. Similar tragedies have happened in the United States, 
after individuals were "outed" by lowbrow television shows. 
 
Such controversies are eerily similar to the storm over the outing of alleged war criminals in 
Kosovo. Even so, there is no question of greater censorship or regulation against the British press 
or American television. If not in Great Britain and the United States, then why in Kosovo? 
 
UNMIK will answer that much more is at stake in Kosovo. Certainly, the Balkans region 
presents a good argument for nipping irresponsible journalism in the bud before it gets truly 
vicious. Before and during the break-up of Yugoslavia, Serbia used the print media to belittle its 
other partners in the federation. This reached an extreme in Bosnia, where Bosnia's Muslims 



were dehumanized and demonized by the Serb press prior to their mass expulsion and murder. It 
was textbook Nazi propaganda. 
 
It is understandable that Kosovo's U.N. administrators would want to stamp out anything 
remotely similar in Kosovo, particularly with municipal elections coming up. One recent 
regulation seeks to ensure "fair and equitable" coverage by the press in the run-up to the October 
elections. The message is clear: Behave! 
 
All this is of special interest and concern to the Advocacy Project. We have argued in this series 
that the international community should work with civil society and make a particular effort with 
indigenous groups that showed their worth in the 1990s under Serbian rule. These groups are 
more likely to be sustainable and make a lasting contribution to peace than nongovernmental 
organizations (NGOs) formed to take advantage of international funding. 
 
The media was certainly a prime candidate. For much of the 1990s, the newspaper Koha Ditore 
was the voice of the parallel society. Veton Surroi, the editor of Koha Ditore, was so influential 
that he attended the Rambouillet peace conference in early 1999. Another leading media outlet, 
Radio 21, which broadcast over the Internet during the war, attracted an astounding 2.29 million 
visitors to its web site in 1999. 
 
This showed the professionalism and influence of Kosovo's media under extreme pressure. Early 
last year, Bernard Kouchner, head of UNMIK, was advised to impose tough regulations on the 
media. Sensibly, he refused. To have undermined freedom of the press so early in the mission 
would have gotten UNMIK off to a bad start -- and in those days, Kouchner could be forgiven 
for thinking that a free press would be a valuable ally. 
 
Now that decision looks like a miscalculation. Perhaps the media did not grow up under Serbian 
rule after all. 
 
Then again, perhaps it did. Many feel that DITA, the Kosovar newspaper that published the 
sensational stories, did so because it was under pressure to compete for readers. There are, after 
all, six daily newspapers in Kosovo. If that is the case, Kosovo's media may be coming of age, 
like Britain's. Taste is usually the first casualty in a crowded market. 
 
UNMIK was appalled, and understandably so. But UNMIK's current battles with the media are 
more about Kosovo than its media. The media holds up a mirror to the society it serves, and 
society in Kosovo right now is disillusioned, frustrated, and bitter. It is simply not realistic to 
expect the media to be squeaky clean and responsible when other civic players -- political 
parties, private sector -- are wallowing in irresponsibility and walking away from the challenges 
of reconstruction. Very few Kosovars pay their electricity bills, but the media was singled out for 
punishment. 
 
It is asking a lot to expect newspapers to bear the weight of such failures -- particularly when the 
U.N. administration has itself manifestly failed in so many different ways. The U.N.'s inability to 
prosecute war criminals is particularly disturbing. 
 



Furthermore, Kosovo's donors have done very little to frame a coherent media policy. Instead, 
they have used subsidies to help favorites (including Koha Ditore), thus causing great distortions 
and inflating what is already a very crowded market. That adds to the pressure on papers like 
DITA to compete. This is not the kind of climate that nurtures a "responsible press." 
 
In short, it is fine -- even essential -- to hold Kosovo's media to high standards. But the 
international community should not expect the media to bear the entire burden of Kosovo's 
reconstruction, and to pay for its failures. (Iain Guest) 
  
Media Showdown Shakes UN's Relationship with Civil Society 
 
The U.N. Mission in Kosovo is locked in a bitter struggle with Kosovo's media that has raised 
profound questions about whether the press has a responsibility to promote ethnic responsibility 
in Kosovo. It has also tested UNMIK's commitment to press freedom. 
 
The confrontation came to a head recently with a decision by UNMIK's Temporary Media 
Commissioner, Douglas Davidson, to suspend the operations of a Kosovo daily newspaper, 
DITA, for publishing the names of suspected Serb war criminals. Staff at DITA responded by 
threatening to hold a hunger strike in protest. Kosovo's leading daily newspaper Koha Ditore 
allowed DITA to use its printing presses in apparent solidarity. 
 
Neither side appears ready to back down. In another sign of impatience, the Organization for 
Security and Cooperation in Europe (OSCE) (which has responsibility for the media within the 
UNMIK structure) has closed Kosovo's so-called "media" building, also known as Rilindja, 
whose tenants include a score of magazines, papers, and radio stations. Several were forced to 
suspend operation at least temporarily. 
 
The ostensible cause was faulty electrical wiring in Rilindja, but the OSCE has been trying for 
weeks to get tenants to pay their electricity bills. The OSCE cut off electricity to the building on 
July 28, after 21 of the 43 tenants had failed to pay their bills. 
 
For their part, Kosovo's journalists appear ready to take their fight outside Kosovo. Haqif 
Mulliqi, president of the independent Kosova Media Association, told 'On the Record' in a recent 
interview that they might appeal to the U.N.'s Human Rights Commission or even the 
International Court of Justice. 
 
This is far and away the most serious confrontation between the United Nations and civil society 
in Kosovo since the United Nations deployed last year. It has significance precisely because the 
media is so extensive and outspoken. There are six daily newspapers in Kosovo and at least 40 
radio stations broadcasting. Another 70 new radio stations have applied to the OSCE for a 
license. 
 
The crisis began in May after DITA published a detailed article about a Serb employee of 
UNMIK, Petar Tupolski, alleging that he had been prominent in the paramilitary and responsible 
for acts of violence during the war. Two weeks later Tupolski was dragged from the apartment 
he was renting and killed. 



UNMIK's chief Dr. Bernard Kouchner reacted with fury and ordered DITA closed for eight days. 
At the same time, he instructed the OSCE to draw up regulations on the print and broadcasting 
media that authorized Douglas Davidson (the Temporary Media Commissioner) to prohibit the 
publication of material that could threaten a person's life, safety, or security. The regulations 
allowed the Commissioner to issue sanctions and temporary codes of conduct. The regulation on 
the print media (2000/37) was issued on June 17,2000. 
 
In a recent interview with 'On the Record,' Mr. Davidson insisted that while these measures 
might seem an infringement on press freedom, they were appropriate and necessary. He accused 
DITA of practicing "vigilante journalism" that had almost certainly cost Tupolski his life. 
 
Davidson said that UNMIK had also been persuaded by three other recent incidents: 

 
• Kosova Press, an Albanian language news service that operates from Switzerland, called 

for the assassination of Veton Surroi, the highly respected editor of Koha Ditore, on its 
website. Surroi had written an editorial criticizing former Kosova Liberation Army 
(KLA) leaders 

• Bota Sot, a Kosovo newspaper, ran a series of vitriolic articles that were highly 
derogatory to Serbs. 

• A Serbian journalist who worked for Radio Kontakt, which has a multiethnic staff, was 
shot and wounded in the middle of Prishtina late in June. 
 

Mr. Davidson expressed profound disappointment at the lukewarm response to these events of 
the independent media association, which was set up by Kosovo journalists under the presidency 
of Haqif Mulliqi at the end of last year to implement a self-regulating code of conduct. The 
failure of the association, he said, showed the need for a decisive intervention by UNMIK. 
 
Ignoring the new regulation, DITA returned to the theme soon after resuming publication. On 
June 26, it published the name of a Serb living in Kosovo Polje. On July 4, it printed the names 
and photos of several other Serbs. All were accused of being war criminals. 
 
Under the newly enacted regulation, Davidson ordered DITA to publish a reply from the first 
Serb. Two weeks later, he imposed a fine of 20,000 DM ($10,000) on DITA. When the fine was 
not paid, Davidson ordered DITA closed. He also issued warnings to two other Kosovo 
publications, which included a women's magazine named "Kosovarja."  
 
In spite of this sudden spurt of disciplinary measures, it has taken UNMIK months to bite the 
bullet and clamp down. UNMIK was given the authority to regulate the press by the U.N. 
Security Council, and Dr. Kouchner was advised by an expert mission to use this authority 
decisively in the U.N. mission last year. 
 
But UNMIK and the OSCE backed down after an outcry from international press organizations, 
including the International Federation of Journalists and Article 19. Instead, the OSCE agreed to 
give Kosovo's journalists time to form their own association and adopt their own code of 
conduct. Kouchner did, however, issue a regulation prohibiting hate speech in February. 
 



Haqif Mulliqi, a veteran war reporter who now heads the Kosovar association, told 'On the 
Record' that this process had been extremely successful. He said the statutes of the new 
association were agreed in January by 218 working journalists, who elected a board of seven.  
 
The association now has 1,600 members, each of whom pays a membership fee of 36 DM ($18) 
a year. Thirty percent of the money will help to support the families of three journalists who 
were killed in the war. 
 
The association has also adopted a code that Mr. Mulliqi said was based on the media codes of 
Germany and Slovenia and drafted with the help of international experts. As with all press codes, 
it attempts to balance a journalist's responsibilities -- to provide information -- against his or her 
obligations to society. 
 
Difficult at the best of times, this has proved excruciatingly difficult in Kosovo. Like many 
Albanians, Mr. Mulliqi feels that DITA was probably justified in "outing" Tupolksi, even if the 
article itself could have been more professional. Tupolski is said to have been prominent in the 
Serb paramilitary before the war and used his large dog to terrorize children. He changed his 
name and rented an Albanian apartment. According to DITA six witnesses identified him. 
 
According to Mulliqi, DITA did not publish Tupolski's actual address (something that had been 
alleged by UNMIK.) If UNMIK had been worried, he said, they should have provided Tupolski 
with protection. Almost two weeks passed between the publication and his murder. 
 
But the crux of the matter for Mulliqi, as for many Albanians, is that UNMIK has done so little 
to bring Serb war criminals to justice. Meanwhile, mass graves are still being opened and 
hundreds of prisoners are still in Serbian jails. Against this background, the fact that a suspected 
Serb war criminal could work openly for UNMIK and earn a fat U.N. salary was at the very least 
provocative. To DITA, it probably had all the hallmarks of a juicy exclusive. 
 
In publishing the story about Tupolski and the other alleged war criminals, said Mr. Mulliqi, 
DITA had been reflecting the public's anger and frustration over war criminals. DITA had also 
tried to print the facts without inciting readers to violence, or hatred, as required by the UNMIK 
regulation. 
 
Furthermore, he said, the article had remained within the bounds of the association's new code, 
which opposes hate speech and incitements to violence and revenge but does not prohibit 
investigative reporting -- even on something as controversial as war criminals. "That would be 
like expecting the Jews not to name Nazis," he added. 
 
Mr. Mulliqi said that after Tupolski's murder, the new association held an animated meeting but 
decided not to issue a protest. He himself had urged participants not to encourage acts of 
violence. 
 
He also said that the association had issued a public protest against the shooting of the Serb radio 
journalist and also hadcriticized Kosova Press for its comments about Vetton Surroi. But, he 
said, such comments were an occupational hazard for prominent journalists in Kosovo. He 



himself had been savaged by Bota Sot. 
 
None of this has impressed Douglas Davidson and his colleagues at UNMIK, who have become 
increasingly disillusioned at the tone of journalism in Kosovo and what they see as the lack of 
responsibility by journalists. The failure to pay electricity bills at the Rilindja building was 
merely one example. 
 
"Think of the investigative reporting to be done in Kosovo," said Mr. Davidson. "Why hasn't 
anyone written about the poor performance of the power plants or the garbage in the streets?" 
 
As for self-regulation by the press, Mr. Davidson said that the Tupolski killing had shown the 
new code to be a sham, without any possibilities of enforcement. 
 
The larger issue is whether the press in Kosovo should be expected to play a "responsible" role 
and actively assist UNMIK's vision of a multiethnic, tolerant Kosovo. 
 
Haqif Mulliqi said that many Albanian Kosovars would see this as a form of censorship. The 
population of Kosovo is 90 percent Albanian, he said, and expecting the press to reflect this 
makes no sense. UNMIK might want to preach tolerance, but that is not a task for the press. "We 
print facts," said Mr. Mulliqi. "Our association is professional, not ethnic." He noted that four 
Serbian journalists had applied for membership. 
 
For Kosovar journalists like Haqif Mulliqi, one of the biggest problems with UNMIK's stern new 
policy is that it does not emerge out of a consistent strategy on the media by UNMIK or its 
donors. 
 
If UNMIK were serious about regulating the media, say its critics, it would do something about 
the proliferation of new media and allocate donor resources in a rational manner. This is 
important because with a population of less than two million, the market for broadcast and print 
journalism is already crowded. As noted above, there are six dailies, several weekly magazines, 
and over 40 radio stations in operation. Kosovo's airwaves are increasingly full of programs 
transmitted from neighboring countries, and this can be expected to increase. As the market 
grows tighter, newspapers are forced into ever more sensational and risky areas to compete. 
 
The one exception is television. At present, the only Kosovar station is Radio Television Kosovo 
(RTK), which is the successor to Radio Television Prishtina (RTP). Before 1990 when it was 
taken over by the Serbian authorities, RTP was one of the most professional stations in the 
Balkans, employing a staff of 1,800. 
 
Four hundred of them have agitated to get their jobs back, but the OSCE has only hired 150. Not 
only is the work not there, but the technology has moved on. Nonetheless, this shutout has 
caused further friction between the press and UNMIK. 
 
Television is one of the few possible growth areas in Kosovo because RTK only broadcasts two 
hours of television a day and viewers need a satellite to pick it the signal. At the same time, 
television requires an extremely largely initial investment and the market is not inexhaustible. 



Many feel that the U.S. and European governments have missed an opportunity to expand 
production without exerting control or distorting the market. Instead, they have engaged in a 
futile and ideological competition to impose different visions on Kosovo that could create further 
distortions and cost millions. Great Britain and the Netherlands have decided to pump money 
into RTK in an effort to expand the European model of public broadcasting. But the United 
States and the (Soros) Open Society Foundation have decided to support the creation of private 
television at Radio 21 and Koha Ditore. 
 
Both schemes will cost hundreds of thousands of dollars, raising fears that this will swamp such 
a small market and require indefinite subsidizing. 
 
And donor subsidies, some say, are already distorting the development of the press in Kosovo. 
Subsidies come in all shapes and sizes -- equipment, contracts, free radio programs, training for 
journalists, and straightforward handouts. 
 
In one example noted in this series of 'On the Record' (No. 9), Radio 21 received $41,000 from 
the Kosovo Women's Initiative to make radio programs on the KWI. Radio 21 has long been a 
darling of the aid community, but with a stable of experienced journalists and highly 
sophisticated equipment it could be argued that it has no need of such help. 
 
A different case in point is Kombi, the weekly magazine edited by Haqif Mulliqi. In its heyday, 
Kombi published under the noses of the Serbian authorities in Kosovo and enjoyed a circulation 
of 50,000. Mulliqi was the first photographer on the scene at the Racak massacre on March 5, 
1999, and one of the only journalists to remain in Kosovo during the North Atlantic Treaty 
Organization (NATO) intervention. He specialized in covering the KLA. 
 
This independence hurt Kombi badly: the Serbs destroyed $100,000 worth of equipment, killed 
Kombi's vendors, and prevented Mulliqi from collecting the money from sales. As a result, 
Kombi emerged from the war with a brilliant reputation but no money. 
 
Mulliqi says that he asked the OSCE for 15,000 DM ($7,500) to buy new computers. After three 
proposals, nothing came of it. Other donors refused support because Kombi was seen as pro-
KLA. 
 
But, he complained, competitors like the magazines Zeri and Koha do receive support from the 
Office of Transitional Initiatives and foundations like Press Now. This allows Zeri to sell for 1 
DM, which is half the cost of Kombi. Mulliqi himself receives no salary and has to borrow time 
from other presses to get his magazine published. Kombi's circulation has fallen from 50,000 to 
8,000. 
 
It is not hard to see how this experience would alienate an experienced journalist like Mulliqi, 
who feels he has paid his dues to Kosovo at a very high risk to himself. It probably makes him 
even more skeptical about UNMIK's moves to regulate Kosovo's press. As he said in the 
interview with 'On the Record,' if donors showed more responsibility toward the media, the 
media might be more inclined to reciprocate. 
 


